Bliver så ked af det når han skal have mad

19. april 2017

Alder:
4 mdr.

Bliver så ked af det når han skal have mad

Hej Helen

Min dreng er lige fyldt 4 mdr. Han har fået mme fra han var 14 dage gl. Da jeg ikke kunne overskue at amme ham da jeg ret tidligt efter fødselsen fik en fødselsdepression. vi har valgt at give ham nutramigen 1, da vi har allergi og lactose intolerance hos vores tre andre børn( 3 drenge: 6,9,11 år).

Vi har fra han var ganske ny haft utrolig svært ved at vide hvornår han var sulten og jeg beg så at skrive op hvornår han sov og hvornår og hvad han spiste, det hjalp en del, men stadig utrolig svær til at få til at spise. Når vi tror at han er sulten og det regner vi ud ved at vi ser hvornår han sidst spise og om han vil tage fat om sutteflasken, hvis han vil det så tilbyder vi ham mælk og her har han oftest været vågen i 1,5 til 2 timer, her kan vi oftest kun få 60 ml i ham ved at vi sidder med ham på armen og visser ham frem og tilbage i favnen mens han har sutten i munden og så tager vi den ud når han er faldet til ro ( han græder meget og bliver meget ked af det når han bliver træt og det sker på et splitsekund at han bliver træt, men somregl er det når han har været vågen 1,5 til 2 timer.)

Vi har også prøvet at give ham flaske inden der er gået 1,5 til 2 timer men lige meget hjælper det han bliver alligevel meget ked af det og skriger og så vil han slet ikke tage flasken. Derfor sidder vi med ham i favnen og visser ham hen så fik kan tage sutten fra ham og meget hurtig putte sutteflasken i munden på ham hvor han så oftest tager de 60 ml.

Efter han har spist synes vi vi er nødsaget til at bøvse ham og det er jo så mens han faktisk er faldet i søvn for ellers kunne vi ikke få noget mad i ham. Så han vågner af at vi vil bøvse ham og han skriger og bliver så ulykkelig for nu var han jo lige fladet i søvn men oftes kommer der en ordentlig bøvs og vi må så liggemham i vores favn igen og visse ham hen før end vi kan ligge ham i barnevognen. Her kan han så sove alt mellem 30 min til 3 timer - jeg prøver at visse ham hen igen hvis han vågner når der er gået 30-45 min så han kan finde søvnen igen. Nogen gange lykkes det andre gange ikke for så er han åbenbart blevet sulten og vil nu gerne spise 60-130 ml. Hvis det ...

Annonce

... lykkes os at få ham til at sove videre og han ex sover 3 timer så er han sulten og skriger når han vågner og her kan vi godt få ham til at tage sutteflasken og her spiser han alt mellem 90 og 160 ml. Oftes kun 100 ml. Så er han vågn i 1,5 time til 2 timer, hvor vi så tilbyder ham flasken inden han skal sove og det hele gentager sig igen.

Hvis vi efter 1,5 til 2 timer blot visser ham og ikke "tvinger / narre" ham til at få en tå mælk inden han bliver lagt - så har vi oplevet at han vågner efter 30 min og er død sulten og nogen gange kan vi få ham til at sove videre, men oftes vågner han og så sjat sover og spiser han bare igennem dagen i hvertfald mere end hvis vi 'tvinger / narre' ham til at få lidt mad inden han skal sove. Han danner meget nemt luft når han spiser og det er også derfor vi prioritere at bøvse ham selvom han er fladet i søvn ved flasken, men det skære i vores hjerter når vi skal bøvse ham og han skriger og bliver ked af det.

Han er 4 mdr. Gl. Og måler 66 cm og vejer ca. 7.500g da han blevet født målte han 53 cm og vejede 3410g på et døgn spiser han alt mellem 700ml og 1 L, men det er oftest 800 ml.

Jeg er beg at tilbyde ham grød/ mos en gang om dagen og han virker interesseret. Men hans mave skal lige vænne sig til det, da han laver oftere i bleen når han får grød, så det skaber noget uro i hans mave fornemmer jeg. Grøden er uden komælk af nogen slags.

Vi prøver at skabe en god rytme omkring ham. Sove to længere lure og en kort om aften og så lægges til at sove ca. 20 men igen er et her en kamp at få ham til at spise selvom det nogen gange er 3-4 timer siden han sidst spiste. Igen skal vi visse ham i søvn og bøvse ham og visse ham og tilbyde mere mælk fordi han ikke er helt mæt og sådan står det på i 1 til 1,5 time hver aften. Uuuuuu det er ikke sjovt.

Hvordan kan vi få ham til at spise uden at være så ked af det og hvordan kan vi få noget mere ro og mindre gråd fra ham når han skal sove til lur- det er virkelig en kamp og det trækker tænder ud på os alle. Håber du har nogle gode ideer til hvordan vi kan få en glad og tilfreds dreng også når han skal sove og spise?

Med venlig hilsen
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder